Hukuk, toplum düzenini sağlamak için çıkarılmış ve devlet eliyle güçlendirilmiş kurallar bütünüdür
İlk Çağ’da yapılan hukuk kuralları kaynağını akıl, gelenek ve kutsal kitaplardan almıştır.
Türkler de sözlü hukuk kurallarını uzun süre uygulamıştır. Hunlarda hukukun temelini, kaynağını geleneklerden alansözlü hukuk kuralları yanitöreoluşturmuştur
Töre; yazılı olmamasına rağmen sistemli, dinamik, etkili ve ihtiyacı karşılayacak bir yapıya sahiptir.
Yazının icadıyla birlikte yazılı hâle gelen hukuk kurallarınınilkörnekleri Sümerlerde KralUrkaginatarafından hazırlanmıştır
Urkagina, yaptığı düzenlemelerle dedaha çok borç affıgibi konuları işlemiş ve halkı rahatlatmaya çalışmıştır
Mezopotamya’da Babil Kralı Hammurabi kendini adaletin kralı olarak ifade etse de kanunlarını Tanrı Şamaş’ın önünde durduğu bir stelin alt kısmına yazdırmıştır.
Hammurabi Kanunları “dişe diş, göze göz” şeklinde değerlendirilen ve suçu işleyene aynı ağırlıkta cezayı içeren kanunlardır.
Hitit Kanunları, içerik bakımından Sami kavimlerinin kanunlarından farklı olup Sümer Kanunları gibi insancıldır. İşlenen suçların cezası daha çok maddi nitelik taşımaktadır.
Ölüm ve işkence cezaları yerinetazminatcezaları konmuştur.
Hititler yalnız insanları değil hayvanları ve bitkileri korumak için de yasalar çıkarmıştır
Hitit Kanunları’nda; evlenme, boşanma, nikâh, nişan gibi aileyle ilgili hususlara yer verilmiştir.
Ön Asya kavimlerindeboşanmasadece erkeğe tanınan bir hak iken Hititlerde kadınlara da bu hak tanınmıştır
Hititler, hukuk tarihindeilkdefa kasten öldürme ile kazara adam öldürmeyi birbirinden ayırmıştır.
Ayrıca Hititlerdekolektif cezalarda uygulanmış yani bazı suçlarda ceza sadece o kişiye değil suçlunun ailesine de verilmiştir.
İbraniler (Yahudiler ya da İsrailoğulları) tek tanrılı semavi din inancını benimsemiş ve bunun sonucunda ilahi kökenli hukuk kuralları bu dönemde görülmeye aşlanmıştır. (“On Emir”)
Yahudiler’in kutsal kitabına Hristiyanlar, günümüzde “Ahd-i Atîk” (Eski Ahit) demektedir.