RÖNESANS (YENİDEN DOĞUŞ)
XV. yüzyılın sonlarıyla XVI. yüzyılın ilk yarısında, önce İtalya’da başlayan ve daha sonra Fransa, Almanya, İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerinde görülen edebiyat, güzel sanatlar (resim, mimarlık, heykeltıraşlık vb.), bilim ve teknik alanında görülen gelişmelere, “Yeniden Doğuş” anlamına gelen “Rönesans” adı verilir.
Rönesans’ın Nedenleri
Matbaanın bulunması ve bu sayede yeni buluş ve düşüncelerin her tarafa kolayca yayılması
Büyük Coğrafî Keşifler sayesinde Avrupa’nın zenginleşmesi ve Avrupa’da sanata ve edebiyata değer veren zengin ve üstün bir sınıfın (mesen) ortaya çıkması
XV. ve XVI. yüzyıllarda pek çok üstün yetenekli insanların yetişmesi ve bunların çalışmalarını birleştirmeleri
Orta Çağ’dan beri gelişmekte olan güzel sanatların XV. ve XVI. yüzyıllarda Avrupa’da olgunlaşması
Latin ve Yunan klâsiklerinin incelenmesi ve Hümanizm hareketinin başlaması
Rönesans’ın İtalya’da Başlamasının Nedenleri
İstanbul’un fethi sonrasında bazı Bizans bilim adamlarının İtalya’ya kaçması
Haçlı Seferleri’nden sonra Akdeniz ticaretinin İtalyan prensliklerinin eline geçmesi ve İtalya’nın diğer Avrupa ülkelerinden daha önce zenginleşmesi
İtalya’nın tarihsel önemi itibariyle eski Yunan, Roma ve Helen medeniyetinin merkezi olması, onu Avrupa’nın kültür merkezi yapmıştır.
İTALYA’DA RÖNESANS HAREKETLERİ
Edebiyat
İtalya’da Rönesans hareketleri “Hümanizma” ile başlamıştır. (Antikite edebiyatının incelenmesidir.)
Yunanca, Latince ve İbranice metinler Eflatun, Napoli, Yeni Roma Akademileri’nde incelenmiştir.
Hümanizmin öncüleri; Dante, Petrark ve Bokaçius’dur. (XIV. yy.)
XV. ve XVI. yüzyıllarda ise Makyavel, Gişarden, Ariyosto ve Tosso Hümanizmin önde gelen isimleridir.
Resim
Anatomi biliminin gelişmesi, perspektifin incelenmesi, insan vücuduna ve güzelliğe değer verilmesiyle resimde Rönesans
doğmuştur.
İtalya’da zamanla üç resim okulu oluşmuştur. Bunlar:
Venedik Okulu: daha çok manzara resmi yapmışlardır. (Paysagiste) en önemli temsilcisi Tisiyen’dir.
Floransa Okulu: İnsan vücuduna, perspektif ve anatomiye değer vermişlerdir. Temsilcilerinden Ciyoto, İtalyan resmini Bizans etkisinden kurtarmış ve resimde Rönesans’ın doğmasını sağlamıştır. Önemli temsilcileri Mikelanj (Mikelancelo) ve Leonardo da Vinci’dir.
Roma Okulu; Dinî konuları işlemişlerdir. En önemli temsilcisi Rafael (Rafael Sanzino)’dir.
Mimarlık
Rönesans devrinin mimarları, ortaçağ mimarîsi olan Gotik tarzını terk etmişler ve yeni bir mimari üslup oluşturmuşlardır.
En önemli temsilcileri Bramant ve Mikelanj’dır.
Heykeltıraşlık
Antik dönem heykellerinin incelenmesi ve kopya edilmesiyle heykeltıraşlık gelişmiştir. En önemli temsilcileri; Donatello, Giberti, Mikelanj’dır.
Rönesans Hareketlerinin Diğer Avrupa Ülkelerine Yayılması
İtalya’da başlayan Hümanizm ve Rönesans hareketleri; İtalya’nın din ve kültür merkezi oluşundan ve İtalya’nın Fransa, İspanya ve Almanya arasında paylaşılamaması nedeniyle çıkan İtalya Savaşları’nın etkisiyle, batı Avrupa’ya yayılmıştır.
Fransa
Hümanizmada Rable (Rabelais), Ronsard ve Montaigne; mimarîde Piyer Lesko, Jan Bülan, heykeltıraşlıkta Jan Gojon ve resimde
Fransuva Klue’dir.
İngiltere
En önemli temsilcisi, Hamlet-Othello-Romeo ve Jülyet’in yazarı William Shakespeare (Şekspir)’dir.
Almanya
Erasmus, Röklen ve Albrecht Dürer önemli temsilcilerdir.
İspanya
En önemli temsilcisi Don Kişot’un yazarı Cervantes’tir.
Hollanda
En önemli temsilcisi ressam Rambrand’dır.
RÖNESANS’IN SONUÇLARI
Skolâstik Düşünce yıkılmış, yerine deney ve gözleme dayalı pozitif (serbest ve bilimsel) düşünce doğmuştur.
Hıristiyanlığın sanat ve düşünce üzerindeki baskısı sona ermiştir.
Bilim, sanat ve edebiyatta pek çok yeni eserler verilmiştir.
Reform hareketine zemin hazırlamıştır.
Avrupa’da bilimsel gelişmelerin önü açılmıştır.
RÖNESANS’IN OSMANLI DEVLETİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Osmanlı Devleti bu dönemde “Yükselme Dönemi”ni yaşadığı için, Avrupa’da bilim, teknik ve sanat alanlarında yaşanan gelişmelerden uzak kalmıştır.
Bu durum sonraki süreçte Osmanlı Devleti’nin bilim, teknik ve ekonomik alanlarda Avrupa’nın gerisinde kalmasına ortam hazırlamıştır.